Kiedy nadchodzi lato, wzrasta niebezpieczeństwo w trakcie pracy. Spowodowane jest wysokimi temperaturami. Pracodawca ma obowiązek zapewnić zatrudnionym właściwe warunki pracy tak, aby ich zdrowie nie było zagrożone i mogli efektywnie wykonywać powierzone im zadania. W takim razie o czym powinien pamiętać?
Pierwszym aspektem, na który powinien zwrócić uwagę pracodawca, jest zapewnienie optymalnej temperatury pracy. Jeżeli chodzi o górny pułap, to nie ma jeszcze konkretnych wytycznych, które wyznaczałyby granice ciepła.
Natomiast dolna granica prezentuje się następująco, osoby zatrudnione nie mogą wykonywać swoich obowiązków, jeżeli w miejscu pracy jest zimniej niż:
W warunkach, kiedy temperatura przekracza 25°C na zewnątrz, zatrudniający jest zobowiązany zapewnić dostęp do napojów zaspokajający potrzeby pracowników. Szczegóły można znaleźć w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.
W przypadku pomieszczeń zamkniętych granicą jest 28°C. W tej przestrzeni powinna być również zapewniona prawidłowa rekuperacja powietrza, wentylacja i zamontowane rolety lub żaluzje, chroniące przed bezpośrednim działaniem słońca. Wyposażenie musi być również w odpowiednim stanie technicznym.
Co więcej, jeśli poziom temperatury w pomieszczeniu stale utrzymuje się na pułapie 30°C, Państwowa Inspekcja Pracy zaleca zapewnienie zatrudnionym pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku.
Inne zasady dotyczą kobiet w ciąży i młodocianych. W pierwszym przypadku zatrudnione nie powinny wykonywać swoich obowiązków przy współczynniku PMV (wskaźnik komfortu cieplnego w pomieszczeniach zamkniętych) większym niż 1,5 przy zalecanym 0,5, a także tam, gdzie występują wahania temperatury do ok.15°C. Z kolei młodociani nie powinni wykonywać swoich obowiązków w pomieszczeniach, gdzie temperatura przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza równa się 65%.
Pracodawca może skrócić czas pracy w upały, decydując niezależnie od Kodeksu pracy. Wyrażając dobrą wolę, zatrudnieni mogą wcześniej zakończyć wykonywanie obowiązków lub skorzystać z dodatkowo przydzielonej przerwy – zachowując prawo do pełnego wynagrodzenia.
Od pracy może też odstąpić sam zatrudniony i zachować prawo do wynagrodzenia. Może to zrobić na podstawie przepisu BHP stanowiącego podstawę do odmowy wykonania polecenia służbowego w momencie zagrożenia zdrowia lub życia, na przykład ze względu na temperaturę. Jednak musi powiadomić o tym przełożonego.
Kiedy Państwowy Inspektorat Pracy dowie się o zaniedbaniach zatrudniającego, może nałożyć na niego karę. W zależności od decyzji PIP grzywna będzie miała wysokość od 1000 do 30 000 zł. W razie regularnych niedopatrzeń pracodawcy, zawiadomienie do inspektoratu może złożyć sam zatrudniony.
Zdj. główne: Daniela Paola Alchapar/unsplash.com