Polecamy
Praca w wysokiej temperaturze – jakie są obowiązki pracodawcy?
Porady

Praca w wysokiej temperaturze – jakie są obowiązki pracodawcy?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Kiedy nadchodzi lato, wzrasta niebezpieczeństwo w trakcie pracy. Spowodowane jest wysokimi temperaturami. Pracodawca ma obowiązek zapewnić zatrudnionym właściwe warunki pracy tak, aby ich zdrowie nie było zagrożone i mogli efektywnie wykonywać powierzone im zadania. W takim razie o czym powinien pamiętać?

Optymalna temperatura pracy – górna i dolna granica

Pierwszym aspektem, na który powinien zwrócić uwagę pracodawca, jest zapewnienie optymalnej temperatury pracy. Jeżeli chodzi o górny pułap, to nie ma jeszcze konkretnych wytycznych, które wyznaczałyby granice ciepła.

Natomiast dolna granica prezentuje się następująco, osoby zatrudnione nie mogą wykonywać swoich obowiązków, jeżeli w miejscu pracy jest zimniej niż:

  • 15,5°C w trakcie ciężkiej pracy fizycznej;
  • 18,3°C w trakcie średnio wymagającej pracy fizycznej;
  • 23,9°C–26,7°C w trakcie lekkiej lub siedzącej pracy w lecie;
  • 20–22,8°C w trakcie lekkiej lub siedzącej pracy w zimie.

Wysoka temperatura i wykonywanie pracy – co powinien zapewnić zatrudniający?

W warunkach, kiedy temperatura przekracza 25°C na zewnątrz, zatrudniający jest zobowiązany zapewnić dostęp do napojów zaspokajający potrzeby pracowników. Szczegóły można znaleźć w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

W przypadku pomieszczeń zamkniętych granicą jest 28°C. W tej przestrzeni powinna być również zapewniona prawidłowa rekuperacja powietrza, wentylacja i zamontowane rolety lub żaluzje, chroniące przed bezpośrednim działaniem słońca. Wyposażenie musi być również w odpowiednim stanie technicznym. 

Co więcej, jeśli poziom temperatury w pomieszczeniu stale utrzymuje się na pułapie 30°C, Państwowa Inspekcja Pracy zaleca zapewnienie zatrudnionym pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku.

Kobiety w ciąży i młodociani

Inne zasady dotyczą kobiet w ciąży i młodocianych. W pierwszym przypadku zatrudnione nie powinny wykonywać swoich obowiązków przy współczynniku PMV (wskaźnik komfortu  cieplnego w pomieszczeniach zamkniętych) większym niż 1,5 przy zalecanym 0,5, a także tam, gdzie występują wahania temperatury do ok.15°C. Z kolei młodociani nie powinni wykonywać swoich obowiązków w pomieszczeniach, gdzie temperatura przekracza 30°C, a wilgotność względna powietrza równa się 65%.

Przerwanie pracy w trakcie upałów – kiedy to możliwe?

Pracodawca może skrócić czas pracy w upały, decydując niezależnie od Kodeksu pracy. Wyrażając dobrą wolę, zatrudnieni mogą wcześniej zakończyć wykonywanie obowiązków lub skorzystać z dodatkowo przydzielonej przerwy – zachowując prawo do pełnego wynagrodzenia.

Od pracy może też odstąpić sam zatrudniony i zachować prawo do wynagrodzenia. Może to zrobić na podstawie przepisu BHP stanowiącego podstawę do odmowy wykonania polecenia służbowego w momencie zagrożenia zdrowia lub życia, na przykład ze względu na temperaturę. Jednak musi powiadomić o tym przełożonego.

Kara dla zatrudniającego za nieodpowiednie warunki pracy

Kiedy Państwowy Inspektorat Pracy dowie się o zaniedbaniach zatrudniającego, może nałożyć na niego karę. W zależności od decyzji PIP grzywna będzie miała wysokość od 1000 do 30 000 zł. W razie regularnych niedopatrzeń pracodawcy, zawiadomienie do inspektoratu może złożyć sam zatrudniony.

Zdj. główne: Daniela Paola Alchapar/unsplash.com

zamatmedia

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Sprzęt szpiegowski a miejsca publiczne
Sprzęt szpiegowski a miejsca publiczne
Sprzęt szpiegowski to narzędzie, które może być wykorzystywane do monitorowania różnych działań, w tym również w miejscach publicznych. W dzisiejszych […]
Kluczowe aspekty komfortu pracy dla specjalistów IT – od sprzętu do oprogramowania
Kluczowe aspekty komfortu pracy dla specjalistów IT – od sprzętu do oprogramowania
Sprawdź, jak poprawić komfort pracy specjalistów IT poprzez dobór odpowiedniego sprzętu i oprogramowania. Dowiedz się, dlaczego te elementy mają kluczowe znaczenie dla efektywności pracy w branży technologicznej.
Sprzęt pod biurko – sposób na aktywność w godzinach pracy
Sprzęt pod biurko – sposób na aktywność w godzinach pracy
Praca siedząca bardzo często wskazywana jest jako jeden z powodów kiepskiej kondycji fizycznej. Okazuje się, że nic bardziej mylnego – w dzisiejszych czasach trening w biurze to jak najbardziej realne rozwiązanie, które w dodatku staje się coraz bardziej popularne.
Ostatnie wpisy